torsdag 25. november 2010

Retusjering av reklame

Sofsen har skrevet et viktig innlegg om retusjert reklame.

"50% av alle norske femtenåringer har lyst til å slanke seg(!), der 10% av alle som slanker seg utvikler spiseforstyrrelser. 50 000 norske jenter har en eller annen form for spiseforstyrrelser til enhver tid. Spiseforstyrrelser er den tredje største dødsårsaken blant kvinner i Europa. 1 av 3 norske jenter sier at de får dårlig selvtillit av å se reklamebilder. Med andre ord: Det er ingen tvil om at mote- og reklameindustrien har mye makt. Og det verste av alt: De tjener fett på dårlig selvtillit. (Ond sirkel, sa du?)"



Nå har kampen mot reklamebransjen startet! Flere barne- og ungdomsorganisasjoner har gått sammen og opprettet "Ungdom mot retusjert reklame", der målet er å merke all retusjert reklame med en advarsel.
Vær så snill...
SE videoen, besøk hjemmesiden og gjerne skriv et innlegg om samme sak.

6 kommentarer:

  1. Ganske skremmende, og jeg må innrømme at det ikke bare er unge jenter som blir påvirket. ;)

    Ja, Marokko anbefales så absolutt! Og nå er det ikke så dyrt og utilgjengelig lenger heller. (Litt uretusjert Norwegian reklame ;)) Eneste minus er at få snakker engelsk, bortsett fra en del i Marrakech. Men språket har egentlig aldri hindret meg i å få god kontakt med menneskene, for de er så imøtekommende og herlige. :)

    Klem

    SvarSlett
  2. Veldig bra info. Og enig i at det ikke bare er ungdommer det går ut over. Har vært i Agadir, herlig herlig. Alt ble toppen da min mann tok på seg en galabeia og fez. Da lo alle og snakket arabisk, ingen prøvde å selge oss noe lenger.

    SvarSlett
  3. Generelt en uting å fokusere på kropp synes jeg!! Sunn og sterk,god helse...DET er det viktige hva kropp angår...selv har jeg alltid fått høre at jeg er FOR tynn...og veldig rart at det er lov å si men ikke det omvendte?? Mulig jeg sporer av her...men poenget er at jeg blir lei av fokuset!!
    klem♥

    SvarSlett
  4. Streben etter å bli perfekt er ikke bra.Det er viktig at ungdommene forstår at personene på reklameplakatene ikke finnes i virkeligheten. Veldig bra kampanje!

    Klem Marit

    SvarSlett
  5. Takk for herlig innlegg hos meg:)
    Og du, de har ikke bare biff og kjøtt på Big Horn, de har god salatbar, stekte maiskolber, kyllingklubber og bakt potet:) Kos deg!

    Klem Line

    SvarSlett
  6. Bra innlegg! Det er ikkje SÅ lenge siden eg var tenåring sjøl, men eg ser jo at presset på utseendet har blitt mykje større dei siste åra, tenk kordan det kan bli viss det ikkje skjer nåke!
    Huff... Hjertene mine er forresten kjøpt hos Lobelia :) www.lobelia.no :) Ha en fin dag! Hilsen Grete

    SvarSlett